Svend Høgsbro

Andelsbevægelsen bad Skibelundforeningen om lov til at sætte et minde over den tidligere minister Svend Høgsbro (1855-1910), hvis forældre også er hædret i Krattet. Festpladsens kreds minder om dem, der i de tidlige år var knyttet til Rødding og Askov Højskole samt optaget af grænsesagen. Dér hørte Svend Høgsbro ikke til. Men i samme ånd havde han støttet andelsbevægelsen og været medstifter af bl.a. Københavns Højskoleforening og sad i Dansk Kvindesamfunds bestyrelse. I det hverv var han en ihærdig foredragsholder om kvindens sociale og politiske stilling. Skibelundforeningen anviste en plads forskudt for hovedanlæggets nord-syd gående sti. Teksten og bronzerelieffet er udført af Århus-billedhuggeren Elias Ølsgaard (1873-1954). Stenen blev indviet ved et kirkeligt møde den 28. juli 1912.

• Produktion: Vejen Kunstmuseum
  • Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark
  • Tekst: Teresa Nielsen, museumsleder.